Nedavno je u SAD-u održana inauguracija Joea Bidena, no sve goste i samog predsjednika zasjenio je čovjek prekriženih ruku, u smeđem kaputu, s prevelikim pletenim rukavicama i pomalo mrzovoljnog izgleda.

Senator Bernie Sanders, poznati američki političar postao je internetska senzacija, sve zbog njegovog modnog odabira za jedan od najvažnijih političkih događaja u zemlji. Onako obučen, uz nervozno čekanje na hladnoći, postao je miljenik cijele nacije i svijeta.

Nedugo nakon takvog njegovog pojavljivanja nastao je meme. Brojne fotografije osvanule su se na Twitteru, Instagramu i Facebooku, „ubacujući“ senatora u poznate filmske scene, značajne povijesne fotografije i crtiće.  Pojavile su se naljepnice i šalice s Bernijevim likom, pa čak i heklane Bernie lutkice.

Jedan student sa Sveučilišta u New Yorku osmislio je aplikaciju, koristeći Google Streeet View  pomoću koje se može umetnuti Berniea bilo gdje na svijetu. “Mislio sam da bi bilo zabavno pokušati staviti ga ispred prijateljeve kuće. I tako sam napravio aplikaciju, koju  jednostavno pokrenem i upišem adresu, a ona mi montira Bernieja pred prijateljevu kuću. To je bio zabavan i mali programerski projekt koji mi nije oduzeo puno vremena.”, izjavio je Nick Sawhney. Pomoću njegove aplikacije “Bernie Sits Anywhere” do sada je izrađeno 10 milijuna Bernijevih memova.

Meme je dominirao  internetom sve do iduće večeri, kada je interes zastao. Amazon je iskoristio priliku i oteo njegovu fotografiju  za oglas Amazon Paya, što je izazvalo brojne negativne reakcije, budući da je poznato da je Sanders ranije kritizirao Amazon.

Vrlo brzo dogodio se skok u mainstream, iscrpila su se mjesta za umetanje Sandersa te se usporilo širenje mema. U digitalnom svijetu postalo je normalno  zakolutati očima ako vas klijent zatraži da na društvene mreže brenda objavite Bernijev meme.

Niti IKEA nije odoljela.

Čemu služe memovi?

Pojam meme je skraćena verzija riječi mimesis, starogrčkog naziva za oponašanje. Evolucijski biolog i pisac Richard Dawkins naziva memove „jedinicama kulturne transmisije“, fenomenom koji se brzo i lako širi, a internet je uveo brzinu , kao novu mjernu jedinicu za memove.
Znanstvenici se uglavnom slažu da se dugotrajnost mema može predvidjeti njegovom emocionalnim nabojem. Ako izazove jake emocije , širit će se.
To objašnjava zašto je Sanders bio popularan. Kontrast njegove poze, odjeće i okruženja dovelo je do spontanog apsurda, smijeha i opuštanja na kraju neizvjesnih izbora.

Kako da meme potraje?

Najjednostavniji odgovor bio bi “ Da bude jako smiješan!“, no to nije dovoljan argument.

U “Objedinjenoj teoriji smrti mema”, autorica Lauren Michelle Jackson pokušava objasniti popularnosti i  trajnost  mema na internetu. Smatra da je pretjerana analiza loša za njihov rok trajanja te zaključuje da i kod memova postoji zlatno pravilo i kaže: “U trenutku kad meme prijeđe u mainstream, društvo gubi kolektivnu euforiju i zainteresiranost. Uz pravu situaciju, brzina je presudna za internetski meme.“


Trebaju li brendovi više koristiti memove za svoje oglašavanje?

Upravo to pitanje frustrira brend managere zadnjih nekoliko godina.
Razlog neodlučnosti pronalaze u tome što se nove meme senzacije ne mogu točno predvidjeti, najbolje je ako se one dogode spontano.
Niti jedan marketinški tim nije mogao predvidjeti u prosincu 2020. da će fotografija Bernieja Sandersa s prevelikim pletenim rukavicama postati apsolutni hit.

Meme Berniea Sandersa posjetio je i riječke lokacije

Samovar Bar u Rijeci

Njegov lik pojavio se ispred Radio Rože, ispred Dallas Music Shopa Rijeka te u Samovar Baru na čaju. Više fotografija pogledajte na linku portala Teklić.hr

Kako je nastala Rihannina meme?

Nitko nije znao da će  Rihannin modni odabir za Met Gallu u svibnju 2015. godine, zapeti za oko ne samo modnim kritičarima, već i brojnim obožavateljima memova.

Tema Met Galle 2015. „Kina: kroz ogledalo“, pala je u drugi plan kada se pojavila Rihanna u dugoj svečanoj haljini od baršuna, kineske dizajnerice Guo Pei. Haljina je bila ručno šivana i njena izrada je trajala čak dvije godine, točnije 50.000 sati!  Twitter korisnici su vrlo brzo njezin modni odabir usporedili s omletom i tijestom za pizzu. Tako je oda kineskoj kulturi, koju je Rihanna  htjela istaknuti svojom kreacijom, ostala nezabilježena na društvenim mrežama.


I na kraju moramo prihvatiti da nas memovi  dovode u neugodnu situaciju, ali i nasmijavaju. A ima li na svijetu išta ljepše od smijeha!?

Fenomen Sandersa je potvrdio da memovi zaslužuju bolju  poziciju u marketinškim planovima.
Svjetlucave reklame i billborde koji su do sada bili pokretači prodaje, sve više zamjenjuju  meme pri čemu je ključna brzina uočavanja situacije i kreativnost stvaranja.