Lijepo je kada kroz svoj posao možemo biti dio fantastičnih tehnoloških inovacija. U predstavljanju jedne takve sudjelovali smo na Medicinskom fakultetu sveučilišta u Rijeci.

Organizirali smo konferenciju za medije na kojoj je predstavljen AnatoMRI, inovativan i potpuno nov pristup i način učenja iz kolegija anatomije. Riječ je o korištenju nove tehnologije, točnije primjene digitalizacije u sinergiji s 3D tiskom, u svrhu novog načina učenja anatomije skeleta.  Tako će studenti riječkog Medicinskog fakulteta anatomiju moći učiti putem najsuvremenije tehnologije, a zahvaljujući ovoj tehnologiji dolazi do promjene paradigme učenja ovog, za buduće medicinare temeljnog kolegija.

 „Naša je vizija zacrtana u strategiji prema kojoj osuvremenjujemo nastavu i metode učenja kako bi našim studentima mogli pružiti još kvalitetniju edukaciju i ujedno ih podučiti primjeni znanja. Smatram da svi trebamo pokrenuti resurse i inovativni duh, čemu u prilog govori i činjenica da imamo daleko manji broj prijavljenih patenata nego što je to slučaj u razvijenim zemljama i to moramo početi mijenjati. Projekt AnatoMRI koji danas predstavljamo, nastao u sklopu Centra za biomodeliranje i inovacije koji pokrećemo, upravo je na tragu toga te će  studentima na bolji i suvremeniji način omogućiti učenje anatomije. Ovaj proizvod našeg znanja, koji smo patentirali u perspektivi želimo komercijalizirati za potrebe ostalih, a prvi smo u Hrvatskoj i šire koji su na taj način odlučili osuvremeniti metode učenja anatomije.“

pojasnio je prof.dr.sc. Tomislav Rukavina, dr.med., dekan Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci.

Prema riječima sudionice projekta, profesorice Dragice Bobinac, pročelnice Zavoda za Anatomiju Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci humani materijali koje studenti koriste u nastavi vrlo su vrijedni i ograničeni, a uz pomoć nove tehnologije AnatoMRI moći će koristiti replike pravih ljudskih kostiju, nastalih putem 3D tiska koje će se onda moći umnožiti za potrebe korištenja i učenja svih studenata.

 „Taj isti materijalizirani oblik kosti držimo u ruci da bi ga digitalno mogli očitati, proučavati i učiti. Kosti se mogu i kupiti, ali one su grafički dizajnirane i u pravilu su znatno skuplje nego što će koštati naše 3D tiskane kosti primjerene za umnožavanje i učenje našim studentima. Možemo reći da zahvaljujući ovom projektu imamo „pametnu kost“ i „pametan skelet“ koji će znatno doprinijeti novoj metodi učenja koja će se početi primjenjivati od iduće akademske godine.“, nadodala je profesorica Bobinac.

Osim klasičnih udžbenika i atlasa anatomije, studenti su mogli učiti uz pomoć digitalnih pomagala i alata, ali nisu mogli imati svoju „vlastitu“ kost u ruci i uz pomoć aplikacije očitavati sve  njene  karakteristike. Kupnja kosti uvijek je predstavljala određeni trošak, a ova tehnologija uz kombinaciju  3D tiska s klasičnim tehnikama izrade originalnih kostiju skeleta u budućnosti će studentima olakšati učenje, ali i znatno pojeftiniti postupak nabavke kostiju.

„Već na prvoj godini studija studenti se upoznaju s anatomijom kao najtežim predmetom, ali izuzetno značajnim za daljnje godine studiranja medicine i usvajanja novih znanja. Atlas ponekad zna biti nejasan zbog 2D oblika koji nije stvaran, a na ovaj način svaki će student moći jednostavnije i u stvarnom prikazu učiti anatomiju. Osim što će promovirati fakultet, projekt AnatoMRI studentima će znatno olakšati učenje anatomije kao zahtjevnog kolegija.“, zaključio je Karlo Perčinlić, student prve godine Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci.

 

Nov način demonstriran je danas na primjeru modela klavikule, napravljene na najsuvremenijem 3D pisaču, kojeg prati najfinija rezolucija do 16 mikrona, koja je za usporedbu tanka poput ljudske vlasi.

„AnatoMRI namijenjen učenju anatomije nastao je u sinergiji Medicinskog, Tehničkog te Građevinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, a korištena je  oprema dobivena kroz projekt RISK – Razvoj istraživačke infrastrukture na Kampusu Sveučilišta u Rijeci. Iako je 3D tehnologija danas svuda prisutna, pa smo je tako i mi koristili u ovom projektu, dodatna komponenta je digitalni prikaz i „shazam za kosti“, pri čemu možemo precizno očitati i saznati sve funkcije klavikule koje istovremeno pojašnjava glas predavača. Ova metoda osim u učenju može se koristiti i tijekom ispita“, pojasnio je doc.dr.sc. Sven Maričić uz demonstraciju primjene tehnologije gdje je putem projektora uz prethodno očitanje kosti aplikacijom mobitela prikazana unutrašnja struktura presjeka kosti sa svim detaljima

Sve je napravljeno uz pomoć najsuvremenijih CAD/CAM tehnologija, a svaki segment sadrži osnovne informacije o tome  koji je to dio kosti, njegov naziv, oblik, presjek, funkciju, itd., a sve  se to može momentalno saznati  uz pomoć aplikacije kojom se očitava kost.  Ovaj projekt  nastao je u suradnji prof.dr.sc. Dragice Bobinac, pročelnice Zavoda za Anatomiju Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci i doc.dr.sc. Svena Maričića, sa Zavoda za industrijsko inženjerstvo i management Tehničkog fakulteta Sveučilišta u Rijeci. CT snimanje osigurao je prof.dr.sc. Damir Miletić uz stručnu suradnju dr.Antonije Ružić Bašić.

AnatoMRI jedinstven je i nov način učenja nastao na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci, a kao takav predstavlja korak naprijed za medicinsku znanost i anatomiju te ujedno olakšava učenje novih generacija studenata, na njima primjeren način uz primjenu novih tehnologija.